Turbó hibái

Turbóba érkező idegen anyag

Kompresszor oldalra (más néven hideg oldal, vagy a sűrítő oldal) érkező idegen anyag.

Például:

Port tud szívni, a nem megfelelő légszűrő miatt (nem pontossan illeszkedik be a heyére), akkor elkoptathatja, megcsipkézheti a lapátok belépő élfelületét.

Komolyabb sérűlés is bekövetkezhet a sűritőkeréken, ha pornál nagyobb idegen anyag kerülbe, letörhet egy darab a lapátból, de még el is koptathatja vagy le “darálhatja” a lapátokat.

Például:

Légszűrőház egy darabja vagy a légszűrőház és a turbófeltöltő közötti műanyag- gyumicsőnek egy darabja.

Kipufogó oldalra is érkezhet idegen anyag a motor égés teréből!!! Kicsit gondoljon bele, amikor a kipufogószelep kinyit akkor a kipufogógáz kiáramlásával ki tudnak jönni kisebb alkatrészek is ami a szeleptányér és a szelepülék közt kifér.

Például:

A szeleptányér, vagy a szelepüléknek egy darabja. Elő forfulhat, hogy a hibás befecskendezők miatt leég a dugattyú zicere vagy a közepére egy körübelül egy forintos méretű lyuk keletkezik, az utobbitól még ketté is repedhet a dugattyú. Ezek az anyagok ki tudnak férni a szeleptányér és a szelepülék között. A mostani autóknál előfordulhat az is, hogy nem idegen anyag végez a turbinatengelyel. Eltőmödött részecskeszűrő állandó regenerálása (öntisztitás) miatt a kipufogógáznak magasabb lesz a hőmérséklete ezért szó szerint elégeti a változógeometria és tengelylapát éleit.

Turbó olajrendszerébe kerülő szenyeződés:

Az olajba kerülő szilárd szennyeződés (lerakodott korom, megéget olaj) illetve nem szilárd szennyező anyagok (hűtőfolyadék, gázolaj) a támcsapágyat és a radiáliscsapágyat egyaránt megtudja koptatni.

Például:

Az autó tulajdonos nem redszeresen cseréli az olajat autójában (10.000-15.000 kilométerenként) akkor először a motor olajrendszerében elkezd rá égni az olaj ami rövid uton a turbófeltöltő meghibásodásához vezethet. Ilyenkor természetesen a turbónak a belsejébe lévő csapágyaira is rá éghet az olaj. A motor olajrendszeréből a kokszos lerakodás bekerülhet a forgorész csapágyazásába és megkoptatja a polirozott sikló felülelteket.

Turbó meghibásodása olajhiány miatt:

A turbófeltöltő olajhiány miatt rövid élettartalmú lesz. Az olajhiány más néven olajnyomási probléma sok mindentől adodhat.

Kétféle olajhiány különbeztetünk meg:

  1. Olaj van, de nem megfelelő nyomáson érkezik meg az olaj a turbóba ezáltal nem tudd központba helyezkedni a forgórész és hosszanti logást eredményez a támcsapágy megkopása miatt.

  2. Olaj nincs, szárazon fut a forgórész a vége tengelytörés rövid időn belül.

Ez lehet egyféle gond de egyszerre több össze tevője is lehet.

Például:

Elfáradt vagy tönkre ment olajpumpától.

A leggyakoribb jelenség az autóknál, hogy olajnyomócső cseréjét kihagyák. Minden autó gyártó előírja bizonyos futás teljesitmény után az olajnyomócsőnek a cseréjét.

Az olajpumpa szívócsonkján elhelyezett szűrő szokot még elkokszosodni, amikor a hengerfej olajterében lakó befecskendezőknek a tűzgyűrűje át ég, ezért az égéstérből bekerül a korom az olajba.

Scroll to top